Onderhoudsvrije houten gevel voor parkerende pendelaars
Naast het treinstation van Aalst prijkt een parkeergarage met plek voor 900 wagens en 750 fietsen. Die pendelparking is een mooi voorbeeld van houten gevelbouw: de gevelelementen zijn op voorhand volledig afgewerkt in de productiehal en passen naadloos in het metalen ophangsysteem op de betonnen basisstructuur. Zo slaagde MBS erin om in opdracht van THV Besix-Jan De Nul de gevel te plaatsen op een werf met minimale bewegingsruimte — zonder het treinverkeer te storen en nog voor de betonnen structuur helemaal klaar was. Tel die tijdswinst bij de creatieve mogelijkheden op vlak van afwerking en het onderhoudsvriendelijke karakter van houtskeletbouw, en je weet waarom de NMBS voor deze oplossing koos.
Houten gevelbouw ideaal voor ‘krappe’ werven De pendelparking van de NMBS ligt uiteraard zo dicht mogelijk bij het station. En dus ook vlakbij de sporen. Het gevolg? Er is weinig manoeuvreerruimte. Dankzij de stellingloze montage van MBS is er gelukkig ook maar een minimale ruimte nodig. Zo zorgden we ervoor – in samenspraak met de NMBS en aannemer THV Besix-Jan De Nul – dat het treinverkeer geen hinder ondervond tijdens de plaatsing. Die startte met de montage van de verankering in de dragende betonstructuur, waaraan later de panelen van de houten gevelbouw komen te hangen. Zo kan je meteen beginnen met de plaatsing, ook al staat de achterliggende betonstructuur nog niet volledig. Daardoor is het project uiteraard een stuk sneller klaar. Houten gevelbouw in drie stappen Om het bouwproces zo vlot en snel mogelijk te laten verlopen, benaderen we een houten gevelbouw-project in drie stappen: In de productiehal maken MBS-medewerkers mallen om de houten stijlen snel en correct te plaatsen. Aluminium ankers en draadstangen zorgen voor de onderlinge verbinding. De geprefabriceerde elementen zijn stapelbaar. Zo blijft het aantal ritten naar de werf tot een minimum beperkt. Op de werf plaatsen de MBS-monteurs de draaghaken op de betonstructuur. Daaraan hangen ze de panelen met de houtbekleding zodra die op de werf arriveren. Visuele verrassing Naast het voordeel dat je met houtskeletbouw snel kan bouwen, biedt hout ook veel mogelijkheden op creatief en esthetisch vlak. De Nederlandse architect CePeZed koos voor een ‘open’ gevel met houten stijlen van een zekere diepte. Die oplossing in houten gevelbouw optimaliseert de verluchting in de parkeerruimte. Met een visuele extra. Want als je komt aanrijden en je schuin op de gevel kijkt, lijkt die gesloten. Pas als je recht achter de stijlen gaat staan, kan je ertussendoor kijken. Zo krijgen de chauffeurs en hun passagiers een ruime blik over de omgeving. En dat uitzicht is de moeite, want rondom de parking is het volledige KAAI-district in ontwikkeling in opdracht van NV Denderoever Besix RED & PSR. Onderhoudsvrij en milieuvriendelijk dankzij warmtebehandeling Als onderdeel van het KAAI-district is het belangrijk dat de pendelparking in het geheel past. Daarom zijn de kenmerkende stijlen van de houten gevelbouw uitgevoerd in Thermo Grenen. Dat naaldhout onderging een warmtebehandeling, waardoor het naderhand onderhoudsvrij is. Want de hitte verandert de chemische structuur van het hout. Daardoor is het hout beter bestand tegen houtrot of schimmels. Dat er geen chemicaliën aan te pas komen en een nabehandeling overbodig is, maakt dit tot een duurzame oplossing. Op de kopse bovenzijde voorkomt een aluminium plaatje dat er vocht insijpelt. De enige invloed die de weerelementen hebben, is de vergrijzing van het hout. Dat natuurlijke proces zorgt voor een uitzonderlijk uitzicht. Want elke gevel vergrijst op zijn eigen manier. En door voorvergrijzing krijg je een egaal resultaat. Houten gevelbouw is daarmee een ideale oplossing om natuurlijke materialen op een esthetische manier in de stad te brengen. > Ontdek nog meer gevelbouwvoorbeelden